Kommunikationsmisär

Snökaoset kostar 150 miljoner kr/dag.  Slimmade organisationer mäktar inte med naturens krafter.  SJ:s VD kritiserar regeringen och Åsa Thorstensson försvarar Alliansens politik PB Det är en politisk fråga, men det gäller för samtliga partier att inse att samhälleliga investeringar inte är kostnader utan utdelning. Oavsett om det handlar om tåg, spår eller människor.

Istället går man baklänges: börjar med utdelning och slutar med förlust. Posten delar ut 1,4 miljarder till sina ägare, till danska och svenska staten. Så bra det går för Posten. Så dåligt för de anställda, när 2000 personer kan få sparken i Sverige och Danmark.  1 miljard är avsatt för “omstruktureringskostnader” :

 “nödvändiga anpassningar av produktionskapaciteten inom samtliga affärsområden, modernisering av servicenätet och rationaliseringar inom administrationen”. GP

Antar att det på ren svenska betyder att Posten lagt undan pengar för att sparka anställda. Och ofrivillig deltid är en av lösningarna….!   Är Postens ägare staten, medveten om sin egen (Alliansens) deltidsbegränsning som kommer att tvinga Postens deltidsarbetslösa till heltidsarbetslöshet?! Staten får lite cash, som sedan ska betalas tillbaka vid arbetslöshet. En otroligt korkad och dyr vinstutdelning.

Till nästa Fi-kongress 2011,  blir det en ta-tillbaka-Postenmotion.  En personlig åsikt förstås, om övriga medlemmarna i Fi håller med vet jag inte.  När jag träffade Harriet Johansson, FiaVG:s eminenta ordförande, på riktigt för första gången, diskuterade vi Postens fasor. Platsen var en restaurang i Kristanstad och vi var på väg till AG:möte om arbetsmarknad. Sedan dess har vi varit många som hänvisat förvånade turister till postlådor som dragits in, till kiosker som kanske säljer frimärken – osäkert om de har avtal med Posten, hämtat körkort på postterminaler i otillgängliga industriområden, skickat utrikesbrev som kostade betydligt mer än nödvändigt. För att använda Posten, ska man inte vara i behov av tjänsten. Och definitivt inte vara äldre, vara funktionshindrad och man förutsätts ha tillgång till bil och körkort.

Att färdas väl genom livet går långt utanför “välfärdens kärna”.  Att göra mer, att göra bättre,  kostar mindre. Att vidga välfärden, helt enkelt.

Andra bloggar om kommunikationskaos

Erik de Vahl Postal självsvält

Ett hjärta rött Kaos istället för service och säkerhet

Jinges Pendeltågseländet, forts…

Svensson Privatisering orsak till tågkaos

Trollhare Södra Sverige är funktionshindrat

One Comment

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.