Kl 13:19, reklammail från Swebus:
Häromveckan frågade vi resenärer över hela landet om vad som lockar mest med att komma hem i påsk. Svaret blev: Middagen och mammas kyl.
Oups! Varje påsk kör vi på Swebus hem 100 000-tals resenärer, söner och döttrar. Går de raka vägen fram till kylskåpet och tömmer det? Någonstans där började vi få dåligt samvete och bestämde oss för att sträcka ut en hand.
Åk hem med Swebus i påsk
För att hjälpa Sveriges mammor och övriga kylskåpsägare har vi i år ordnat fram en kylskåpsrabatt. Ju längre du åker, desto större rabatt får den du åker till nästa gång hon eller han handlar mat. Rabatten skickas som ett sms och gäller på resor från 100 kronor.
Resa……………………….Kylskåpsrabatt
100 – 200 kr…………….20 kr
201 – 300 kr…………… 30 kr
301 – uppåt kr………….40 kr
Boka biljett med påskens kylskåpsrabatt på swebus.se. Ombord har du gratis internet och dessutom kommer du i tid. Det gillar mammor – trevlig resa och smaklig påsk! Boka resa på swebus.se
Nice Swebus, då vet jag vilket bussbolag jag medvetet undviker. Det bussbolag som genom massutskick ogenerat manifesterar unkna könsroller, som att
Kvinnor ansvarar för kylskåpet. Och att pappor inte bryr sig om sina hemvändande barn. Inte som en mamma.
Vi vet också att
Kvinnor är inte fotbollstränare
I allmänhet är män är inte pappor. I synnerhet inte ogifta män
Män kan inte konstsimma. Utom på film
Listan över omöjliga och möjliga uppgifter för kvinnor och män, kan bli hur lång som helst. Men visst känns kostymen trång, för oss alla? Vi måste inte fortsätta hålla isär, för säkerhets skull. Dock tycker Ungmoderater i Götet annorlunda:
Johanna Svartnäs, ordförande i MUF, Göteborg om hur det har varit och hur det ska förbli:
“Från fäder har det kommit, till söner skall det gå”, så lyder det gamla mantrat från MUF Göteborg som vittnar om den konservativa ådra landets äldsta distrikt har. Det som förs vidare är inte bara fina traditioner såsom monarkin och det svenska kulturarvet, utan även ett tankesätt om en sund samhällsbyggnad som fungerade förr såväl som idag. Newsmill
En “homosexuell grottman” hittade till nyhetssidorna. Man begravd som kvinna och med hushållsattiraljer = homosexuell eller transperson. Män för länge sedan kunde vara hbt-personer – wow vilken nyhet! Men män för länge sedan kunde aldrig syssla med kvinnogöromål – det är fakta! En kvinna begravd som en man, tillsammans med vapen: lesbisk eller transperson? Måhända en okunnig gissning, men grottkvinnor var nog inte lesbiska eller transpersoner. De fanns inte då. Knappast idag heller. Då som idag, kunde kvinnor bära vapen och besitta viss makt. Sällan, men det hände(r). Män däremot kunde och kan aldrig vara husliga och omhändertagande. I så fall är det ingen riktig man. Utan något annat, som en hbt-person. Bakåtblickande glasögon förmörkade vår egen syn på könsroller.
Vi skriver 2011. Vi skriver s.k. modern och upplyst västvärld. Inte.
Oj, nu tycker jag att det blev onödigt sökt och dumfeministiskt. Det framgår, tycker jag tydligt, att det handlar om fler än oss mammor. “övriga kylskåpsägare”…”får han eller hon”..etc. Personligen tycker jag sådana här inlägg i debatten tar fokus från sådant som är viktigt och på riktigt. Det är sådana här inlägg som bekräftar gubbarnas tjafs om att feminister bara gnäller. Låt oss söka lösningar istället för att (för ivrigt) söka fel, låt oss laga det som är trasigt. Jag hade inte sett reklamen innan men jag
tycker erbjudandet var roligt. En hyllning till föräldrar. Karin A-J
Karin,
Inte alls onödigt. Som stort företag har Swebus ansvar. Och borde ha kunskap.
Vill också hylla föräldrar. Men “Mammor och övriga”? Kul? Nä, övertydligt korkat, tycker jag.
Allt hänger ihop. Att företag i sina kampanjer låter mamma var bäst och pappor..fattar typ ingenting..är delar i det som bildar helheten. Och då blir det trasigt.
/Marita
Marita, jag vill tacka dig för ditt engagemang och att du driver våra frågor. Jag håller med om att Swebus har ett ansvar men nu förstår jag inte hur du tänker, du väljer ju medvetet att inte ta till dig hela budskapet? “Övriga” “samt han eller hon” kan väl inte betyda något anat än: han – som i pappa, övriga – som i pappa, annan mamma, farmor, farfar, partner etc? Kunskapen du efterfrågar kommer ju enligt Swebus från en undersökning där folk enligt Swebus svarat “Mammas kyl”. Har folk svarat mot sitt bättre och egna vetande, eller vad menar du? Marita, jag skulle vilja vända på det och påstå att DU som politiker eller i alla fall politisk skribent har ett ansvar att föra en nyanserad och vettig diskussion. Karin A-J
Hej igen Karin
Swebus sänder reklam till mig och tusentals andra som konsumenter. Reklam som kostat åtskilliga slantar och som i detta fall byrån Åkestam Holst tagit fram. Reklam med ett budskap. Jag ser inte att konsumenter ska åläggas ansvaret att tolka information. Att läsa det finstilta eller mellan raderna. Att fatta poängen s.a.s
Har folk svarat mot sitt bättre och egna vetande, eller vad menar du?
Har man svarat “mammas kylskåp”? Eller är det en snärtigare reklamslogan? Vilken reklambyrå väljer att “åka hem och äta”, när man kan ersätta med “Mammas kylskåp”? Så här såg svaren från undersökningen ut. Egentligen:
Hit åker Swebus resenärer i påsk*:
1. Till mamma/pappa/familjen: 48 procent
2. Bort på semester: 26 procent
3. Till en kompis/kompisar: 19 procent
4. Till annan släkting: 16 procent
5. Till ett syskon: 11 procent
6. Annat: 15 procent
*Flera svarsalternativ var möjliga för respondenterna att välja, vilket gör att det inte summerar till 100 procent.
Detta längtar vi mest till hemma hos mamma och/eller pappa i påsk:
1. Påskmiddagar
2. Mammas/pappas mat
3. Träffa gamla kompisar
4. Glida ner i soffan
5. Träffa syskonbarn
Detta längtar vi minst till hemma hos mamma och/eller pappa i påsk:
1. Kyrkobesök
2. Filmmaraton på TV
3. Elda skräp
4. Trädgårdsarbete
5. Ägg
Fakta om undersökningen:
Enkäten genomfördes under perioden 2011-03-25 till 2011-03-31 och var utformad som en internetbaserad enkät riktad till Swebus kunder. Totalt svarade 550 personer på enkäten i åldrarna 15 – 60+ boende i alla län som Swebus trafikerar.
Källa: http://www.newzglobe.com/sv/newsdesk/swebus-ger-kylskapsrabatt-till-paskresenarer
/Marita
En annan sak.
Hur många kvinnliga bussförare har Swebus?
Inte så många gissar jag.
Skall man skylla på Swebuss – Det gör nog FI
Eller på att kvinnor inte vill ha såna jobb – Det gör jag